Tänä kesänä olen päättänyt kierrellä kotimaata, harrastaa lähimatkailua ja välillä pyörähtää hiukan kauempanakin tutkimassa mitä ihania paikkoja Suomesta löytyykään kun vain lähtee ovesta ulos ja laittaa seikkailuvaihteen päälle. Nyt takana on pyrähdys lämpimässä ja aurinkoisessa Helsingissä. Helsinki ei minulle mene lähimatkailusta, koska sinne päästäkseen istutaan junassa melkein kolme tuntia. Pääkaupunkimme on kieltämättä jäänyt minulle hiukan vieraaksi. Olen yleensä matkustanut sinne vain lähteäkseni reissuun Helsinki-Vantaan lentokentältä ja silloinkin nähnyt Helsingin vain yläilmoista sydän täynnä lähtemisen riemua ja seuraavan kerran paluun tuskan puristaessa rintaa loman ollessa ohi. Oli siis jo korkein aika tutustua tähän  kaupunkiin edes pintaraapaisun verran paremmin.

Ja täytyy sanoa, että kyllä minä pikkuisen ihastuin! Oikeastaan aika paljonkin. Monikin on kertonut, että Helsinki on aika upea, mutta nyt olen todennut sen omin silmin. Matkakaveriksi sain jälleen ihanan ystävättäreni, jonka kanssa reissu kuin reissu on onnistunut ja täynnä naurua ja hauskoja hetkiä. Ja niin me kaksi mennä hörskötimme pitkin Helsingin katuja yrittäen saada minilomastamme irti niin paljon kuin mahdollista.

Olin varannut majoituksen Sokos Hotelli Albertista ja kiiruhdimme ensimmäisenä sinne viemään laukut säilöön. Kello oli vasta puolen päivän tuntumassa enkä edes ajatellut, että olisimme saaneet jo huoneemme, mutta kysyin kuitenkin. Yllätys oli iloinen, kun huoneemme oli jo valmis ja saimme sen heti. Samaan hengenvetoon respa kuitenkin ilmoitti, että hän mielellään antaisi kerrossiivoojille työrauhan eikä hätyyttelisi vielä tähän aikaan. Sen jälkeen tuli ”saarna” siitä, että olin käyttänyt hotellin varaamiseen  varaussivustoa. Nyt jää bonukset saamatta ja rahat lähtevät ulkomaille. Respa painotti, ettei asia tietenkään hänelle kuulu ja hän neuvoo aina asiakkaita varaamaan hotellin omilta sivuilta oli kyseessä mikä hotelli tahansa. Ymmärrän, että tarkoitus oli ohjeistaa meitä landelta tulleita turistiparkoja, mutta me kyllä kuuntelimme äimänkäkenä, että tätäkö se persoonallisuus on, jolla he itseään markkinoivat. Saimme vielä kuulla maksavamme hotelliyöstä nyt ylihintaa. No, se oli varmasti ainoa asia josta olimme respan kanssa yhtä mieltä.

Oikeasti, tottakai minä ymmärrän että varaussivustot nappaavat välistä, mutta aion jatkossakin turvautua niihin. Siellä kartoitan kaupungin vapaana olevat hotellit ja hintatason. Lisäksi kerrytän ilmaisia hotelliöitä yöpymisillä. Hotellin respalta otan mielelläni tietoa vastaan hotellin palveluista, esimerkiksi saunavuorot tai moneenko hotellin ravintola palvelee. Nyt tuli tieto vain aamupalasta. Tätä tervetulotoivotusta lukuunottamatta olimme kuitenkin ihan tyytyväisiä hotelliin ja kyseinen respan täti oli loppuajan jopa ylitsevuotavan ystävällinen aina kohdatessamme. Silti ensivaikutelma jäi kaihertamaan. Eiköhän me seuraavalla Hesan reissulla etsitä hiukan vähemmän persoonallinen hotelli.

Vihdoin pääsimme itse asiaan eli seikkailemaan kaupungille! Loppupäivän olimme pyhittäneet Suomenlinnassa vierailulle. Olen aika kauan ollut menossa Suomenlinnaan ja nyt se vihdoinkin toteutui. Ja onhan se aivan mahtavan upea paikka! En ihmettele, että se on yksi Suomen suosituimpia nähtävyyksiä. Suomenlinna liitettiin vuonna 1991 Unescon maailmanperintölistalle ja on muuten ensimmäinen suomalainen maailmanperintökohde, jossa vierailen! Suomenlinna rakentuu saarista ja on toiminut ajan saatossa Ruotsin, Venäjän ja Suomen puolustuksessa.

Nimen Sveaborg se sai Ruotsin kuningas Fredrikiltä. Linnoitus toimi tukikohtana Ruotsin merisodassa Venäjää vastaan vuonna 1788. Vuonna 1808 linnoitus antautuu Venäjän armeijalle ja siitä tulee Venäjän laivastotukikohta seuraavaksi 110 vuodeksi. Vuotta myöhemmin eli 1809 Suomesta tulee osa Venäjän keisarikuntaa. Suomen sisällisodassa 1918 linnoituksessa toimii sotavankileiri ja linnoitus liitetään Suomen valtion alueeseen ja nimetään Suomenlinnaksi. Toisen maailmansodan aikaan linnoituksessa toimii rannikkotykistö sekä ilmatorjunta- ja sukellusvenetukikohta. Tässä pähkinänkuoressa Suomenlinnan historiaa, joka lienee monelle jo tuttua juttua.

Meidän vierailulle osui todella kaunis ja lämmin päivä. Oli aivan mahtavaa kierrellä ympäriinsä linnoituksen alueella. Välillä haettiin evästä kaupasta ja etsittiin sopiva paikka pitää evästauko. Kahvihampaan kolotukseen löytyi apu kahvila Piperistä. Alueella toimii museoita, mutta niissä emme nyt vierailleet. Sen kerran kun Suomessa paistaa aurinko, joka oikein lämmittääkin, ollaan ulkona. Sukellusvene Vesikko olisi ollut mielenkiintoinen, mutta sekin jäi nyt tällä kertaa tutkimatta.

Nautimme maisemista, paikan kauneudesta ja pohdimme sen vahvaa historiaa. Suomenlinnassa asuu vakituisesti 800 ihmistä ja pohdimme myös sitä millaista siellä olisi asua. Tälläisenä päivänä kuin meidän vierailulla oli, varmasti aivan ihana paikka asua. Pitää kuitenkin muistaa, että suurimman osan vuotta Suomessa tuulee ja tuivertaa taivaalta milloin mitäkin ja siellä meren ympäröimänä näkee varmasti luonnon monet oikut.

Ainoa rakennus, jossa kävimme sisällä oli Suomenlinnan kirkko. Se on suosittu vihkikirkko ja tainnut vilahtaa eräässä tositv-ohjelmassakin hääparien vihkikirkkona.

Suomenlinna todella teki vaikutuksen minuun, juuri niin kaunis kuin olin odottanutkin. Täytyyhän tänne tulla uudelleen joskus!

Päivä kului nopeasti ja illalla jaloissa kyllä tuntui, että oltiin heitetty pientä lenkkiä ympäri Suomenlinnaa. Jopa tämän iltavirkun pää oli illalla tyynyssä poikkeuksellisen aikaisin. Tosin sitten taas heräsin aamulla ennen kukon laulua. Olin ostanut junaliput paluumatkalle vasta myöhäiseen iltapäivään joten meillä oli koko päivä aikaa katsella Helsinkiä.

Toinen päivämme Helsingissä kului rennosti haahuillen hiukan siellä täällä. Ohitimme Salkkareista tutun ”Pihlajakadun” ja pakkohan siellä oli käydä tallustelemassa ja ihmettelemässä näkyisikö Taalasmaita ja kumppaneita.

”Pihlajakadulta” joka oikeasti löytyy Huvilakadun nimellä jatkoimme Meripuistoon paistattelemaan päivää ja ihailimme kaunista Eiranrantaa, josta nuo ensimmäiset kuvat heti postauksen alussa. Siellä viivyimme hyvän tovin nauttien auringosta ja kiireettömästä päivästä. Jossain vaiheessa päätimme lähteä Kauppatorille ja seurasimme merenrantaa pitkin Kaivopuistoon ja sieltä sitten kohti Kauppatoria. Tykkään tutustua uusiin paikkoihin aina kävellen, sillä siinä oikeasti näkee ympärilleen.

Tässä yksi tapa lomailla koti-Suomessa hyvinkin edullisesti.  Yksi yö, kaksi päivää, Vr:n alennusliput ja hotellihuone ystävän kanssa puoliksi, kustannukset lasketaan kympeissä. Lisää tälläisiä reissuja, aivan parasta pientä irtiottoa arjesta!

Jos pidit lukemastasi, lähde mukaan seuraavillekin reissuille seuraamalla blogia facebookissa, instagramissa ja twitterissä. Blogi löytyy myös Blogit.fi-sivustolta.