Tallinnasta on vuosien saatossa tullut suomalaisten suosikkikaupunki ja mikäs siinä! Sinne on helppo ja nopea mennä, matkojen hinnat eivät päätä huimaa ja halutessaan ehtii vielä saman päivän puolella kotiinkin. Vai ehtiikö? Nämä ovat taas niitä juttuja, joita meikäläinen kuuntelee silmiään pyöritellen, että niimpä niin, kenelle Tallinna on nopea, halpa ja helppo ja kenelle ei! Törmätään jälleen samaan vitsaukseen, että ennekuin täältä Pohjanmaalta ollaan lähelläkään länsisatamaa on euroja kulunut junalippuun tai bensaan jo ainakin yhden menopaluu laivalipun verran. Saman päivän aikana on turha edes haaveilla näkevänsä kotiovea eli matkaan on varattava aina vähintään pari päivää. Niimpä hieraisin silmiäni pari kertaa, kun kerrankin näin oikeasti halvan Tallinnan matkan myös meikäläisen näkövinkkelistä katsottuna. Matka Tallinnan joulutorille, kaksi yötä Tallinnassa, meno-paluu kuljetukset Pohjanmaalta kaikki yhteensä 125 euroa. Kerrankin minäkin voin sanoa, että Tallinnaan meno on helppoa ja halpaa! Vertailun vuoksi mainittakoon, että tuo 125 euroa voisi ihan hyvin olla pelkästään meno-paluu junalippujen hinta Helsinkiin näiltä leveyksiltä missä asun.

Sen suurempia aikailematta laitoimme ystäväni kanssa Tallinnan matkan tilaukseen. Matkaan kuului siis linja-autokyyditys täältä Pohjanmaalta Helsinkiin, ensimmäinen yö yövyttäisiin laivassa, joka oli Baltic Queen ja aamun sarastaessa jalkautuisimme Tallinnaan ja viettäisimme seuraavan yön hotellissa. Matkaan lähdimme marraskuisena sunnuntaiaamuna ja köröttelimme kahden pysähdyksen taktiikalla kohti länsisatamaa.

Laivamatkat kuljimme mennen tullen Baltic Queenilla. Tämä laiva on varmasti jo monelle vanha tuttu, myös minä ja ystäväni olemme pari aikaisempaakin Tallinnan reissua taittaneet tällä samaisella aluksella. Marraskuinen sunnuntai-ilta oli laivalla mukavan rauhallinen. Ei ollut mitään ongelmaa juopuneista suomalaisista, jotka toikkaroivat kaatokännissä ympäri laivaa. Eikö se tämä se ensimmäinen kauhukuva Viron reissuista yleensä ole?  Täytyy oikein miettiä näinkö koko reissulla yhtään ainoaa humalaista. Taisi niitä muutama olla, mutta oikeasti todella siistiä porukkaa oli matkassa.

Iltariennoissa laivalla Baltic Queenilla viihdytti risteilykansaa Arja Koriseva.

Aamun tullen heräiltiin uuteen päivään Baltic Queenilta hyvin nukutun yön jälkeen. Hytti oli ihan perushytti kahdelle hengelle. Ei mitään erityisiä mukavuuksia, ikkunaa tai edes hiustenkuivaajaa, jolla olisi saanut aamulla hiuksensa kuiviksi suihkun jäljiltä. Olimme ottaneet lisämaksusta aamupalan laivalla ennenkuin lähtisimme seikkailemaan Tallinnan kaduille. Aamupala oli aivan normaali buffetaamiainen, maistuva ja riittävä!

Koska olimme valmismatkalla meillä oli matkanjärjestäjän bussi käytössämme Tallinnassa. Laivasta kävelimmekin suoraan bussille, johon saimme jättää matkatavarat siihen saakka kunnes pääsimme kirjautumaan hotelliin. Tässä vaiheessa oli myös mahdollisuus hypätä bussin kyytiin ja lähteä Rocca al Maren kauppakeskukseen, joka sijaitsee hiukan kauempana keskustasta. Me lähdimme sinne, koska meillä olisi kuitenkin koko päivä aikaa tallustella Tallinnan keskustassa ja vanhassakaupungissa. Sinänsä kauppakeskuksessa ei ollut mitään ihmeellistä nähtävää, kauppoja ja kahviloita, joista suurin osa avasi ovensa aamukymmeneltä ja me olimme niin aikaisin matkassa, että ehdimme hetken odotella putiikkien aukeamista. Tulipa sekin paikka nyt nähtyä, mutta esimerkiksi kesällä kauniina aurinkoisena päivänä ei missään nimessä kannata lähteä vastaavassa tilanteessa tänne kuluttamaan aikaa. Harmaa, usvainen ja tuulinen marraskuun aamu sopi tänne sisätiloihin käytettäväksi oikein hyvin.

Kauppakeskus Rocca al Maressa on monenlaista putiikkia ja ostosten välillä voi pitää herkkuhetken.

Kauppakeskuksessa käynnin jälkeen oli vuorossa vielä ilmeisesti suht pakollinen paikka käydä Tallinnan visiitillä, Super-Alko, jossa halukkaat saattoivat täydentää joulun glögivarastoa. Bussin kyydissä olisi edelleen päässyt käymään vielä hiukan kauempana sijaitsevassa käsityöliikkeessä, jossa kuuleman mukaan on myynnissä edullisia lankoja, nepareita, nappeja ynnä muita tykötarpeita käsityöihmisille, mutta me ystäväni kanssa otimme tässä vaiheessa suunnan kaupungille.

Kuljeskelimme ympäriinsä ihastellen kaunista kaupunkia poiketen välillä sisään joihinkin liikkeisiin, jotka näyttivät mielenkiintoisilta. Vanhankaupungin kaduilta löytyi soma kahvila, jossa kävimme juomassa päiväkahvit ja haukkaamassa hiukan suolaista. Mukava, kiireetön ja stressitön päivä!

Iltapäivällä pääsimme kirjautumaan hotelli Euroopaan, jossa viettäisimme seuraavan yön. Hotelliin kirjautumisen jälkeen otimme suunnaksi Sadamarketin, joka sopivasti oli hotellin vastakkaisella puolella satama-altaan takana. Vaikka nämä putiikit eivät minun käynnistäni siellä paljoa rikastuneet, niin mukavahan ne oli katsella läpi.

Olimme päättäneet mennä joulutorille illan hämyssä ja samalla katsella mukava ruokapaikka vanhastakaupungista. Joulutori oli tunnelmallinen paikka, jossa sympaattiset kojut vieri vieressä kutsuivat maistiaisille ja tarjosivat kaikenlaista ostettavaa pukinpussiin.

Pyörimme kaupungilla aika kauan ennekuin löysimme sopivan ruokapaikan. Minun teki mieli kunnon hampurilaisannosta ja olimme jo vähällä luovuttaa ja lähteä Amarilloon, koska sieltä ainakin saisi sellaisia takuuvarmasti hyvänkokoisia ja makuisia burgerannoksia. Sitten silmiini osui ravintola, jonka nimi oli Kalle Kusta. Burgerannoksia ei heidän ruokalistallaan ollut, mutta muuten se vaikutti hyvältä vaihtoehdolta joten päätimme jäädä sinne. Ja kerrottakoon nyt, että valitsimme paikan siis ravintolan nimen perusteella! Koirani nimi on Kalle joten paikka ei voisi olla huono! Aika hyvä peruste vai mitä?

Ravintola oli erinomainen! Olin niin nälkäinen, että päätin ottaa myös alkuruuan, vaikka yleensä sen skippaan, jotta jaksan syödä kaiken. Otimme ystäväni kanssa molemmat alkuruuaksi valkosipulileipää dippikastikkeella ja pääruuaksi grillattua porsaankyljystä rapean sipulin, kanttarellikastikkeen ja salaatin kera. A vot, tästä ei herkkuhetki parane!

Suositukset tälle ravintolalle! Kalle Kusta löytyy osoitteesta Viru 21, Tallinna

Palvelu Kalle Kustaassa oli oikein ystävällistä ja nopeaa ja ravintola oli kaikinpuolin viihtyisä. Hintaa tälle aterialle tuli 15 euroa. Suosittelen lämpimästi jos etsit kivaa, lämminhenkistä ruokapaikkaa Tallinnan vanhassakaupungissa.

Yöpymispaikkamme Hotelli Euroopa oli aivan sataman tuntumassa, hyvällä paikalla, josta oli lyhyt kaikkialle! Hotelli oli päällisin puolin mukava, hyvän palvelun hotelli, jossa oikeastaan kävimme vain nukkumassa ja hiukan lepäämässä ja virkistäytymässä ennen illan ruokailua. Majoituimme kahden hengen huoneessa, joka ensialkuun vaikutti aivan mukavalta ja siistiltä, mutta huolellisempi tarkastelu toi pitkän miinuksen! Kylpyhuoneesta pesualtaan ympärillä olevilta tasoilta löytyi juomalasien jättämät renkaat, ties kauanko olivat siinä olleet joten kovin tarkkanäköinen siivooja ei tätä meidän huonettamme ollut siivonnut. Yök! Kovin suuri ja aikaa vievä juttu ei tasojen pyyhkiminen ole ja epäsiisteys tässä kohtaa oli kyllä sellainen asia, joka sai epäilemään tokkopa muutenkaan huoneessa on kauheasti rätti heilunut.

Muuten hotelli ajoi asiansa yhden yön majapaikkana. Seuraavana aamuna oli kotiinlähdön aika heti aamupalan jälkeen. Hotellin buffetaamiaiselle annan kehuja, se oli monipuolinen ja hyvä startti kotimatkalle!

Kokonaisuutena matka oli erittäin onnistunut ja juuri sellainen, että Tallinna jäi mieleen helppona, edullisena ja nopeana kohteena pienelle minilomalle! Matkanjärjestäjän palvelut toimivat hyvin, vahva suositus siis myös Linja-autoliikenne Lehtoselle edullisena ja hyvin palvelevana matkanjärjestäjänä täällä Pohjanmaalla!

Oletko sinä jo käynyt tunnelmallisilla joulutoreilla kotimaassa tai jossakin kauempana? Mukaan uusille seikkailuille pääset seuraamalla blogia sen facebook-sivulla, twitterissä ja instagramissa.