Kypros on yksi ihanimmista lomasaarista joilla olen vieraillut. Tämä aurinkovarma saari on kutsunut minua lomailemaan jo kolme kertaa. Ensimmäisen kerran vierailin saarella vanhempieni kanssa joskus teini-ikäisenä. Silloin matkamme suuntautui Agia Napaan. Toinen visiitti Kyprokselle tapahtuikin sitten vasta vuonna 2009 omien lasteni kanssa. Matkaseurueen muodostivat tuolloinkin vanhempani sekä siskoni. Matkanjärjestäjänä toimi Aurinkomatkat ja lomakyläksi olimme valinneet satamakaupunki Pafoksen. Taru kertoo, että jumalatar Afrodite syntyi Pafoksella.  Kaupunki toimi antiikin ajalla saaren pääkaupunkina. Saaren nykyinen pääkaupunki on Nikosia. Pafos kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon.

pafos1

pafos2

Hotellimme Aliathon Holiday Village sijaitsi rauhallisella alueella hiukan sivummalla keskustasta. Hotellin läheisyydessä oli vain muutama supermarket sekä joitakin ravintoloita. Itse hotelli oli kuitenkin kaunis ja sen viihtyisä hyvin hoidettu puutarha sekä allasalueet tarjosivat mukavan idyllisen keitaan perhelomailuun.

2015-08-29 0011 2015-08-29 0012

pafos8

pafos10

Sisareni syntymäpäivä osui matkan ajankohtaan ja olin sisäänkirjautumisen yhteydessä laittanut tämän ylös lisätietoihin kohtaan, jossa mahdollisia merkkipäivän viettäjiä kysyttiin. Hotellin puolesta toimitettiin kyseisenä päivänä huoneeseemme pieni muistaminen siskolleni.

syndet

Hotellin synttärimuistaminen sisarelleni, joka vietti matkan aikana syntymäpäiväänsä.

Pafoksen kaupunki jakautuu Ylä- ja Ala-Pafokseen. Muutamana päivänä kävimme Ala-Pafoksessa, jossa oli hiukan enemmän elämää kuin hotellillamme. Myös Ylä-Pafokseen kannattaa käydä tutustumassa. Ylä-Pafos on enemmän shoppailijan mieleen sillä siellä on mukavasti erilaisia pikku putiikkeja ja liikkeitä. Me satuimme sinne sellaiseen aikaan, että suurin osa liikkeistä oli jo sulkenut ovensa. Söimme siellä kuitenkin maittavan päivällisen ja saimme ihailla valtavan kauniita maisemia sekä upeaa auringonlaskua.

Ylä-Pafokseen oli sen verran matkaa, että menimme sinne taksilla. Ajankohta kannattaa tietenkin valita siten, että ehtii myös shoppailemaan, sillä eipä siellä kauheasti mitään muuta ainakaan tuohon aikaan ollut kuin kauppoja.

sunset

Auringonlasku Ylä-Pafoksesta kuvattuna.

Jotta lomapäivät eivät olisi kuluneet ihan vain löhöillen auringossa, lähdimme eräänä päivänä laivaretkelle. Ostin retken matkanjärjestäjän kautta hotellissa, mutta retkelle mentiin itsenäisesti. Retkeä isännöi englanninkielinen paikallisopas. Matkaan lähdimme Ala-Pafoksen satamasta. Ala-Pafos oli kiva paikka, jossa oli ravintoloita, muutamia turisteille kohdistettuja kauppoja sekä satama-alue. Löysimme helposti seurueen, joka oli lähdössä kanssamme samalle laivaretkelle. Suurin osa taisi olla muita kuin suomalaisia.

Laivaretki on jäänyt mieleen mukavan piristävänä kokemuksena. Turkoosi meri ja paahtava aurinko yhdistettynä kauniisiin maisemiin, mitä sitä muuta voi lomalta odottaa? Paatilla oli myynnissä virvokkeita ja pikkusuolaista. Kävimme kääntymässä Coral Bay nimisessä paikassa, jossa laskimme hetkeksi ankkurit ja halukkaat saivat käydä pulahtamassa vilvoittavassa meressä.

ala-pafos

Ala-Pafoksen rantakatua.

ala-pafos2

laivalla2

Coral Bay, jossa käänsimme laivan takaisin tulosuuntaan.

laivalla1

herkkusuut

Jätskit maistuivat aurinkoisella kannella.

Tällä matkalla saimme näytteen myös luonnonvoimista. Eräänä iltana ukkonen jyrähteli voimakkaasti Pafoksen pienen kaupungin yllä. Olimme juuri illallisella eräässä ravintolassa, josta oli näkymät merelle päin ja näimme muutaman kerran kuinka salamat valaisivat taivaan ja jyrinä tuntui kaikuna kivitaloissa. Aika huikeeta! Myräkkä oli ohi siihen mennessä, kun poistuimme ravintolasta, mutta kadut lainehtivat sateen jäljiltä. Lisäksi kadut olivat liukkaita, sillä paikalliset ilmeisesti pesivät kivipihojaan pesuaineilla, joiden jämät sade oli huuhtonut nurkista kadulle tehden niistä lipoisat kulkea.

Aurinkoa, herkullista ruokaa, meze-ateria, meri, ystävälliset ihmiset. Näistä oli tehty loma Kyproksella Pafoksen kaupungissa. Olen vieraillut Kyproksella tämän reissun jälkeenkin ja uskallan luvata, että tulen vielä vierailemaan tällä ihanalla saarella uudelleen ja uudelleen. Vaikka maailmassa on monta hienoa, upeaa paikkaa, on Kyproksen saari yksi ehdottomista suosikeistani!

2015-08-29 0014

Seuraa blogia facebookissa, instagramissa tai twitterissä.