Tyylilleni uskollisena heräilin tiistai aamuun jo varhain ja katselin parvekkeella uuden päivän nousua. Aamut olivat viileitä joten kovin kauan siinä en viitsinyt olla etten vilustunut. En halunnut ajatella, että tänään olisi toiseksi viimeinen vaelluspäivämme. Viikko tuntui kuluvan liian nopeasti. Mutta vielä tänään ei alettu suremaan sitä. Nyt valmistauduttaisiin intoa täynnä uuteen seikkailuun.

Aamupalan jälkeen lähdimme paikallisbussilla läheiseen Campitellon kylään ja tekisimme vaelluksen Sassolungon alueella. Aikaa tähän oli alustavasti ajateltu menevän 5-6 tuntia. Nousimme gondolihissillä Col Rodellaan 2480 metrin korkeuteen, josta reittimme alkoi.

Tänään meillä oli luvassa henkeä salpaavia maisemia alppiniityillä, joiden takana vuoret piirtyivät taivaanrantaan. Ensimmäinen Rifugio tuli eteen hyvinkin nopeasti ja hyödynsimmekin sitä vain wc:ssä käyntiä varten, sillä seuraavalle olisi kuitenkin vielä matkaa.

Vaelsimme kohti Rifugio Sandro Pertiniä, jossa pitäisimme kahvitauon. Maasto oli suhteellisen helppokulkuista mutkittelevaa savipolkua ylä- ja alamäkeen ympärillä alppiniityt.

Päivä oli jälleen kerran lämmin ja aurinkoinen. Sadetakki sai onneksi matkustaa repussa koko viikon ajan eikä sitä tarvinnut kaivaa sieltä esiin. Nautimme aamupäiväkahvit nauttien maisemista ja mukavan leppoisasta tunnelmasta. Tämän päivän lounaspaikkamme oli Sasso Piatto Plattkofelhütte 2300 metrissä ja sitä kohti lähdimme henkeäsalpaavien maisemien saattelemana.

Reitillä oli muutama hankala kivikkoinen kohta, joiden ohittamiseen tarvittiin hiukan näppäryyttä ja täytyi katsella tarkasti mihin jalkansa asetteli ettei horjahtanut. Pääosin reitti oli kuitenkin mukavaa vaellusreittiä.

Lähestyessämme päivän lounaspaikkaa näimme laiduntavia lampaita. Yksi matkan parhaimmista puolista oli juuri tämä, että pääsi lähelle luontoa näkemään kasveja ja eläimiä niiden omassa elinympäristössä.

Tämän päiväinen vaelluksemme oli pidempi verrattuna aikaisempiin päiviin. Tämä ei kuitenkaan tahtia haitannut yhtään, päinvastoin. Päivän lounaspaikka alkoi olla lähellä ja nälkäkin kurni jo kivasti vatsassa. Tuntui todella ansaitulta saada istahtaa alas tutkimaan päivän ruokalistaa. Lounaslautaselleni valikoitui tänään hiukan erilaisesta ruokalistasta jokin hirssiruoka. Ulkonäkö alkuun ehkä hiukan arvelutti, mutta hyvää se kuitenkin oli!

Tämän päivän lounaslautaseni näytti tälläiselle.

Ruokapaikka oli viihtyisä ja maisemat ympärillä olivat valloittavat. Olimme keskellä maalaistunnelmaa lehmien laiduntaessa aivan vieressä. Hiukan kylmä tuuli täällä puhalsi ja taas täytyi kaivaa huppari repusta lämpöä tuomaan.

Lounaan jälkeen meillä oli edessämme vielä melkoinen matka alas alppiniittyjä pitkin kohti Campitellon kylää. Näimme matkalla vuohia, jotka uteliaina katselivat meidän joukkoa. Etenimme alamäkeen ja välillä oli kovinkin jyrkkiä ja hankalia paikkoja. Polku oli ajoittain kapea ja kun siihen yhdistettiin jyrkkä alamäki, jossa oli irtosoraa tai hiekka, oli kävelysauvat todella oiva apuväline antamaan tukea. Itselläni sellaisia ei ollut matkassa, mutta sain pahimmissa paikoissa lainata joko jonkun kanssavaeltajan toista kävelysauvaa tai Kaisan ylimääräisiä kävelysauvoja.

Jossain vaiheessa maasto muuttui metsäisemmäksi. Solisevat purot ja luonnon rauha siivittivät leppoista matkantekoa. Ei täällä voinut olla kuin onnellinen siitä, että oli lähtenyt tälle matkalle.

Vaelluspäivän loppupuolella oli varattu jeeppikyydin mahdollisuus sellaisille, joiden jaloissa tuntui päivän vaeltamisen jälkeen siltä, että ei enää metriäkään. Jeeppiin mahtuisi kahdeksan henkilöä. Osa porukasta käytti tämän mahdollisuuden hyväkseen ja me loput jatkoimme apostolin kyydillä Campitelloon asti.

Vaikka saimme Campitellon kylän näkyviin, oli sinne matkaa vielä monenmonta porrasaskelmaa.

Campitello oli kivan näköinen ja kokoinen kylä. Istahdimme kahvilaan jäätelölle odottamaan jeeppikyydillä tulevia. Niin, me olimme siis ennen heitä perillä kylässä!

Menimme Campitellosta bussilla takaisin kotikyläämme. Tämän päiväinen vaellus jäi mieleeni ehkä koko reissun parhaana reittinä. Maisemat olivat niin kauniit ja pituutta reitillä oli mukavasti.

Meillä oli vielä mahdollisuus ennen illallista hotellissa osallistua viini- ja juustomaistiaisiin, jonne meidän ryhmä oli kutsuttu paikallisen kauppiaan toimesta. Ymmärsin niin, että kauppias oli aloittanut itseleen uudella toimialalla liiketoimintansa täällä kylässä ja halusi esitellä meille tuotteitaan. Kyseessä oli tyypillinen pieni viini- ja juustopuoti, josta sai lisäksi erilaisia kinkkuja, marmeladeja ja hedelmiä. Suurensuuri kauppa ei ollut, mutta hyvin tunnelmallinen ja kodikas.

Esille oli aseteltu juustoja ja kinkkuja sekä tietenkin viinejä maistiaisia varten. Monet myynnissä olevat juustot ja kinkut olivat melko suurissa pakkauksissa eikä monikaan halunnut alkaa tunkemaan niitä matkalaukkuun jo senkään vuoksi, että ne toisivat aika paljon painoa laukkuun. Tämä ei kuitenkaan ollut ongelma, sillä kauppias lupasi seuraavaksi päiväksi paloitella tuotteet juuri sen kokoisiin pakkauksiin kuin kukin halusi.

Maistiaisten jälkeen kiiruhdimme hotellille, jossa meitä odotti illallinen. Tänä iltana emme olleet valinneet itse ruokia listalta vaan tänään olisi luvassa perinne-illallinen, jossa tarjolla olisi paikallisia perinneherkkuja. Tarjolla oli taas melkoinen kavalkadi alkuruuasta jälkiruokaan. Ruuat olivat oikein maistuvia. Oma suosikkini oli tuo juustoinen pinaattilautanen.

Dolasilla3

Tälläisen herkkuillallisen myötä oli jälleen yksi ikimuistoinen päivä jäänyt historiaan. Ihan vähän tässä vaiheessa tunsimme jo haikeutta. Huomenna olisi viimeinen vaelluspäivä ja olisimme viimeistä päivää yhdessä tällä porukalla.