Vuosi 2013 toi minulle kaksi uutta käytyä maata samalla reissulla. Olimme reissussa työporukalla ja ensin tiemme vei Ranskaan Pariisiin. Lentomme kulki Air Balticin siivin mennen tullen Riikan kautta. Jossain vaiheessa saimme tiedon, että paluulentomme Latviasta Riikan lentokentältä Tampereelle Pirkkalaan oli peruttu. Tämä tiesi meille yhtä lisävuorokautta reissuun ja saimme viettää mukavan päivän Riikassa.

Lentomme Pariisista laskeutui Riikan kentälle iltamyöhäällä. Lentoyhtiön kautta oli järjestetty meille majoitus ja lentokentältä kuljetus hotelliin. Kyllähän se hiukan jännitti, kun emme tienneet yhtään minne olimme matkalla. Kyydin oli puhe olla meitä vastassa heti lentokentällä, mutta jouduimme tehdä pieniä kyselyjä Air Balticin luukulla ennekuin löysimme meille varatun kyydin. Hyppäsimme autoon ja kauhusta kankeina seurasimme miten kuljettaja ajoi huimaa vauhtia kovan liikenteen seassa puikkelehtien kaistalta toiselle autojen välissä. Jossain vaiheessa käännyimme pienemmälle ja hiljaisemmalle tielle ja taas toiselle vielä pienemmälle ja pimeämmälle kujalle. Katselimme toisiamme huvittuneena. Minnekähän meitä viedään? En tarkasti muista miten monta kertaa käännyimme ainavain kapeammalle kujalle ennenkuin auto pysähtyi.

Katselimme rakennusta edessämme. Harmaasta laudasta oleva pimeä isohko rakennus. Tässäkö oli hotellimme? Ei sentään, käänsimme katseemme vasemmalle ja siellä näimme viihtyisän näköisen Hotelli Doron. Kaikki ankeat mielikuvat, joita ajomatkan aikana oli ehkä syntynyt olivat turhia! Saimme mukavan majoituksen aamupalalla.

Aamulla hyvin nukutun yön jälkeen lähdimme tutkimaan kaupunkia. Lentomme lähtisi vasta joskus illansuussa joten aikaa oli koko päivä. Matka hotellilta Riikan vanhaankaupunkiin taittui kepeästi kävellen ja saavuimme kauppahallien luo, josta jatkoimme tutkimusmatkaa ympäri kaupunkia.

Riika vaikutti melko pieneltä kaupungilta, ainakin Pariisissa vietetyn viikon jälkeen. Toki täällä nähtävää riitti, mutta koska meillä olisi aikaa vain tämä yksi päivä, päätimme keskittyä vanhankaupungin tuntumassa pyörimiseen. Riikan vanhakaupunki on nimetty Unescon maailmanperintölistalle.

Kiinnitin huomiota siihen miten joka puolella oli siistiä. Ei voinut olla huomaamatta myöskään räikeitä eroja rakentamistyylissä. Jossakin kadunvarrella saattoi olla hyvin uuden ja kalliin näköinen talo ja sen vieressä hätinä pystyssä pysyvä mökki. Kuilu ihmisten elintason välillä on täällä ilmeisesti melkoinen.

Katselimme Riikan vanhankaupungin nähtävyyksiä. Vapauden muistomerkki seisoi muistuttamassa Latvian itsenäisyydestä. Korkean pylvään päällä seisoo vapauden jumalatar Milda pidellen käsissään kolmea tähteä.

Vapauden muistomerkki.

Kaunis Mustapäiden talo oli remontissa ainakin ulkoapäin. Mustapäiden talo rakennettiin 1300-luvun alkupuoliskolla Riikan suurelle killalle. Mustapäiden killan käyttöön rakennus päätyi 1400-luvulla. Talo kärsi pahat vauriot toisessa maailmansodassa ja se on kokonaan uudelleen rakennettu 1990-luvulla Riikan kaupungin 800-vuotisjuhliin.

Oopperatalon luona pysähdyimme valtavan kukkameren luona. Meille ei selvinnyt kenen poismenneen taiteilijan muistoa hiljennyimme kunnioittamaan.

Oopperatalon eteen tuotu kukkameri kertoi jonkun lahjakkuuden poistuneen keskuudestamme.

Oopperatalon puutarha oli kaunis.

Päivä Riikassa oli piristävä päätös hienolle matkallemme. Pariisissa vietetty viikko hiukan tuntui jo jaloissa sekä kukkarossa mistä johtuen tyydyimme katselemaan Riikaa melko pintapuolisesti. Vanhankaupungin alueen ehti hyvin käydä läpi näin päivävierailulla. Silloin tuntui siltä, että kaupunki on nähty, mutta näin jälkikäteen olen lukenut Riikasta niin paljon hyvää, että ehkäpä sinne vielä tulevaiduudessakin täytyy matka tehdä.